Cauta
Cautare

Ce este frica? Cum poate fi tratată?

Ce este frica? Cum poate fi tratată?

Intervențiile chirurgicale sunt întâmpinate cu teamă și nesiguranță de către oricine. Pe lângă informațiile medicale pe care e bine să le aveți în legătură cu intervenția dumneavoastră, ar fi bine să și înțelegeți cum reacționează mintea dumneavoastră în fața acestui eveniment. Cei mai mulți oameni simt teamă și stres, așa că va vom oferi câteva informații acestea și despre ce ați putea dumneavoastră să faceți.

Ce este frica? Ce este anxietatea?

Frica este reacția naturală a organismului la un pericol prezent. Anxietatea este reacția la un pericol posibil, o frică anticipativă. Frica este o reacție firească, normală a organismului, față de pericole. În absența fricii, specia umană ar fi dispărut demult. Ca măsură de precauție suplimentară, creierul nostru funcționează în așa fel încât tinde să considere o situație ambiguă mai degrabă fiind un pericol, până la proba contrarie. Am trăit cu toții, când auzeam în noapte niște pași repezi, care se apropiau de noi, sau ascultam suntele nopții, sau vedeam apropiindu-se umbra unei siluete nefamiliare. Creierul, așadar, nu este un supraveghetor imparțial, ci un gardian hipervigilent, care preferă să ia poziție față de orice stimul sau situație neliniștitoare, decât să fie luat prin surprindere.

Ce se întâmplă în organismul și creierul dvs atunci când trăiți un episod de anxietate?

Atunci când în preajma noastră apare un pericol real, creierul nostru declanșează în corp o serie de reacții numite în ansamblu ”Luptă sau fugi”

  • Toată atenția se focalizează pe pericol, orice altă activitate este fie întreruptă, fie realizată ”în regim de avarie”
  • Creierul declanșează o serie de reacții în organism care ar trebui să ne ajute să ne apărăm de pericole: inima de bate cu putere, corpul se tensionează, hiperventilăm, începem să transpirăm.
  • Comportamentul devine mult mai prudent și tindem să ne îndepărtăm, să ocolim, să evităm zona periculoasă.

Toate aceste reacții care au loc în mintea și în corpul nostru sunt menite să ne maximizeze șansele de succes în fața pericolului. Frica și anxietatea reprezintă arsenalul speciei umane în fața pericolelor

Reducerea anxietății și nu eliminarea ei

Imaginați-vă reacția de teamă ca pe un sistem de alarmă montat pe o mașină. În mod normal ar trebui să se declanșeze doar în cazul unor pericole iar în restul timpului să fie dezactivată. Însă uneori, acest sistem de dereglează, și se declanșează și în cazul unor stimului inofensivi. Această hiperactivare nu ar fi problematică dacă reacția de luptă sau fugi nu ar consuma atât de multă energie organismului. Însă realitatea este ca a fi mereu într-o poziție gata să te lupți sau să fugi este foarte obositor. Anxietatea poate reduce performanțele, deteriorează relațiile cu cei apropiați, diminuează dramatic bucuria de a trăi.

Ca și în cazul unui sistem de alarmă hipersensibil, scopul nu este să scăpăm total de anxietate și de teamă. Scopul este să reducem anxietatea astfel încât să fie proporțională cu pericolele la care suntem expuși.

Ce este și cum apare stresul?

Pe parcursul vieții ne confruntăm deseori cu situații solicitante care pun presiune pe mintea și corpul nostru. Pentru a le putea face față, modul nostru de funcționare se schimbă substanțial, de exemplu prin accelerarea bătăilor inimii și a respirației sau focalizarea atenției pe probleme și căutarea imediată de soluții. Trăim aceste experiențe ca stări de tensiune, încordare, agitație, neliniște sau frustare.

Stresul apare atunci când percepem o situație ca fiind amenințătoare sau precepem un dezechilibru între solicitările unor situații dificile și capacitățile personale de a le face față. Putem vorbi despre două tipuri de stres.  Stresul benefic,  este un răspuns firesc al organismului și ne ajută să ne adaptăm, în timp ce stresul patologic este un răspuns exagerat al organismului care ne consumă resursele și ne scade capacitatea pentru efort. Pe termen lung, stresul benefic se asociază cu reziliență și dezvoltare personală, pe când stresul patologic duce la deteriorare.

Ce poți face pentru a reduce efectele stresului?

Este important să facem diferența între cele două tipuri de stres și să înțelegem că scopul nostru nu ar trebui să fie eliminarea stresului, ci corectarea stresului patologic, adică reducerea lui la parametrii normali. Pentru a face asta este important să identificăm aspectele problematice care împiedică adaptarea și determină dezechilibrul.

Cum te poate ajuta consilierea?              

Opțiunea de a profita și de serviciul de consiliere oferit de noi este o continuare firească al sprijinului pe care echipa noastră ți-l oferă și reprezintă grijă pe care e normal să ți-o porți sănătății emoționale. Consilierul te poate ajută să înțelegi mai bine ce se întâmplă cu tine pe parcursul internării și cum te afectează intervenția chirurgicală. Și mai important te poate ajută să stabileși ce ai de făcut pentru a-ți controla și diminua anxietatea și de stresul. Consilierul îți va oferi suport și mai ales te va ajuta să îți dezvolți abilitățile necesare și să îți mobilizezi resursele potrivite pentru adaptare.

Cum decurge consilierea?

Pentru început consilierul ia pulsului emoțional al fiecarui individ. Pentru început, consilierul va stabili care sunt principalele cauze care împiedică adaptarea și modurile fiecărui individ prin care anxietatea și stresul pot fi diminuate. În funcție de dificultățile specifice cu care fiecare se  confruntă, consilierea poate consta într-o singură ședință sau în întâlniri repetate. Durata perioadei de consiliere și frecvența întălnirilor depinde de obiectivele fixate și de obstacolele care stau în calea acestora.

Echipa Wellborn favorizează o abordare proactivă, în care tu ești cea care își susține propria adaptare, cea care își găsește propriul echilibru

Mult succes!

Consilier Silvia Goliță

Posted in News by Wellborn
X